خمس مراحل لتنفيذ خطة تسويق إلكتروني

by

نجاح الشركات الكبيرة او الصغيرة بيتوقف علي مدي قوة التسويق فيها سواء تسويق إلكتروني او تسويق تقليدي عادي ,

و عشان شغلك ينجح لازم تكون محدد خطة تسويق ناحجة و واضحة و محدد الهدف منها كويس , و النهاردة

هنتكلم عن أهم خمس مراحل لتنفيذ خطة تسويق إلكتروني ناجحة …

 

خمس مراحل لتنفيذ خطة تسويق إلكتروني ناجحة :

أول حاجة قبل ما تبدأ فتجهيز أي شئ هو إنك تسأل نفسك .. إيه هو الهدف بتاعك من خطة التسويق الإلكتروني ؟ يا هل تري مثلا هدفك هو

تشجيع و زيادة رغبه الفئة المستهدفة علشان ينجذبوا أكتر لمنتجاتك و يشتروا المنتج أو الخدمة بتاعتك ؟ و لا هدفك هو جذب فئه جديدة من

العملاء ليك و زيادة مبيعاتك ؟ و لا هدفك هو التسجيل في قائمة البريد الإلكتروني ؟ و لا هدفك فقط هو إنك تعرف شركتك و تعرف منتجاتك و

خدماتك اللي بتقدمها للناس ؟ 

 

أولا , طبعا لازم تحط فبالك و حساباتك إن إختيارك للهدف بتاعك للخطة التسويقية في التسويق الإلكتروني لشغلك اللي هتشتغل عليه هيأثر على كل المراحل اللي بعد كده زي : العملاء المستهدفين و استهداف الاهتمامات و الميزانية و الرسالة التسويقية و المحتوي التسويقي و الأداة اللي هتستخدمها في قياس نتيجة الخطة التسويقية .

 

ثانيا بقي , تحديد الفئة المستهدفة : و هنا هتلاقي إن من أكتر الحاجات الكويسة جدا في التسويق الإلكتروني إنه فيه أكتر من طريقة تقدر توصل بيها للفئة المستهدفة ؛ هتلاقي إستهداف حسب المنطقة الجغرافية و اللغة و السن ؛ و كمان في أكتر من طريقة لتسهيل الوصول للفئة المستهدفة منها :

1) الاستهداف بالمحتوى التسويقي .

2) استهداف المواقع الإلكترونية .

3) الاستهداف باهتمامات الأشخاص .

 

ثالثا تحديد الأدوات التسويقية اللي هيتم استخدامها في تنفيذ حملة تسويق إلكتروني للبيزنس بتاعك , و طبعاً هتلاقي أدوات كتير في التسويق , منها : 

1) التسويق من خلال البريد الإلكتروني . 

2) عن طريق محركات البحث SEO . 

3) التسويق عن طريق مواقع التواصل الإجتماعي ” social media ” زي : فيسبوك , تويتر , يوتيوب و غيرها . 

4) التسويق عن طريق تطبيقات الموبايل ” mobile application ” .

5) التسويق عن طريق المحتوى و الأدوات التسويقية اللي لازم تكون مناسبة مع أهداف الخطة التسويقية .

 

رابعا , إستراتيجية الدفع .. و دي بتعتمد على خطتك التسويقية و الأهداف اللي إنت محددها , و من المعروف إن في أكتر من طريقة للدفع و غيرها من النماذج اللي بتعتمد بشكل رئيسي على الأهداف التسويقية بتاعتك , و منها على سبيل المثال :

1) الدفع مقابل النقرة CPC . 

2) دفع مقابل ألف ظهور CPM .

3) الدفع مقابل العرض CPV .

 

خامسا , أدوات قياس حملتك التسويقية و دي من أهم الخطوات لإنها بتوضحلك مدى نجاحك في تحقيق أهدافك من حملتك التسويقية في تسويق إلكتروني للمنتج و الخدمات اللي عندك ، كمان هتوضحلك و إنت بتطور خطتك التسويقية للعناصر اللي ممكن مكنتش عامل حسابها ، طبعاً في أكتر من أداه لعملية قياس النتايج زي Google Analytics و أدوات تانية كتير .

أهم حاجة هنا و اللي بننصحك بيها جداً إنك تكون متابع باستمرار لكل جديد في مجال تسويق إلكتروني و ده لإن الأدوات اللي قولناها في المقال و غيرها من الأدوات في التسويق بيحصل ليهم تحديث ” update ” بشكل مستمر , و ده هتلاحظة في إن واجهة الاستخدام بيتغير شكلها كل فتره .

كمان هتلاقي إن في أدوات في التسويق إنت بتستخدمها و تتفاجي بأداوت جديدة فعاله أكتر منها و نتائجها مناسبة أكتر لهدفك و بتقدم إمكانيات مميزة بشكل كبير , عشان كده لازم تتابع كل جديد في مجال التسويق لإن ممكن بسبب عدم متابعتك ممكن تخسر حاجات كتير بسبب إن فاتك التطور ده .

 

شركة كورفيكس لحلول الأعمال و تقنية المعلومات و تسويق إلكتروني … 


اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *